Yüzeyin Ötesinde Mimari Tasarımda Anlam Katmanlarının Kodunu Çözmek

“Beyond the Surface: Layers of Meaning in Architectural Design” anahtar kelimesinin arama amacı, Juhani Pallasmaa’nın “Beyond the Surface: Layers of Meaning in Architectural Design” isimli kitabı hakkındaki data bulmaktır. Bu anahtar kelimeyi arayan kişiler muhtemelen kitabın içinde ne olduğu, yorumları yahut nereden satın alınabileceği hakkındaki data arıyorlardır. Antet Özellikler Mimarlık Tasarımı – Mimari tasarımın unsurları Anlam Katmanları – Mimaride sembolizm Mimaride Sembolizm – Görsel komünikasyon Semiotik – Mimari tasavvur dönemi II. Mimarlık Tasarımı Mimari tasarımın zamanı, binlerce yıla yayılan ve oldukca muhtelif kültür ve stilleri kapsayan uzun ve kompleks bir tarihtir. En eski mağara resimlerinden çağdaş şehirlerin yükselen gökdelenlerine kadar, mimari daima insan topluluğunda yaşamsal bir rol oynamıştır. Mimari tasarımın en eski örnekleri, insanların kalıcı yerleşimler inşa etmeye başladığı Neolitik döneme kadar uzanır. Bu erken yapılar tipik olarak bayağı ve işlevseldi, sadece yeniden de inşaatçılarının gereksinimlerini ve inançlarını yansıtıyordu. Toplumlar daha kompleks hale geldikçe, mimarileri de karmaşıklaştı. Antik Mısır, Mezopotamya […]

Yüzeyin Ötesinde Mimari Tasarımda Anlam Katmanlarının Kodunu Çözmek

Yüzeyin Ötesinde: Mimari Tasarımda Anlam Katmanları

“Beyond the Surface: Layers of Meaning in Architectural Design” anahtar kelimesinin arama amacı, Juhani Pallasmaa’nın “Beyond the Surface: Layers of Meaning in Architectural Design” isimli kitabı hakkındaki data bulmaktır. Bu anahtar kelimeyi arayan kişiler muhtemelen kitabın içinde ne olduğu, yorumları yahut nereden satın alınabileceği hakkındaki data arıyorlardır.

Antet Özellikler
Mimarlık Tasarımı – Mimari tasarımın unsurları
Anlam Katmanları – Mimaride sembolizm
Mimaride Sembolizm – Görsel komünikasyon
Semiotik – Mimari tasavvur dönemi

Yüzeyin Ötesinde: Mimari Tasarımda Anlam Katmanları

II. Mimarlık Tasarımı

Mimari tasarımın zamanı, binlerce yıla yayılan ve oldukca muhtelif kültür ve stilleri kapsayan uzun ve kompleks bir tarihtir. En eski mağara resimlerinden çağdaş şehirlerin yükselen gökdelenlerine kadar, mimari daima insan topluluğunda yaşamsal bir rol oynamıştır.

Mimari tasarımın en eski örnekleri, insanların kalıcı yerleşimler inşa etmeye başladığı Neolitik döneme kadar uzanır. Bu erken yapılar tipik olarak bayağı ve işlevseldi, sadece yeniden de inşaatçılarının gereksinimlerini ve inançlarını yansıtıyordu.

Toplumlar daha kompleks hale geldikçe, mimarileri de karmaşıklaştı. Antik Mısır, Mezopotamya ve Hindistan’da tapınaklar, saraylar ve mezarlar barındırmak için anıtsal yapılar inşa edildi. Bu binalar çoğu zaman detaylı oymalar ve resimlerle dekore edildi ve bu tarz şeyleri sipariş eden yöneticilerin enerjisini ve prestijini yansıttı.

Orta Yüzyıl’da mimari, kiliseler ve katedraller benzer biçimde dini yapılar tarafınca domine ediliyordu. Bu yapılar çoğu zaman yükselen kemerleri ve nervürlü tonozlarıyla karakterize edilen Gotik tarzda inşa ediliyordu.

Rönesans, klasik mimariye olan ilginin yine canlandığını görmüş oldu ve birçok bina antik Yunan ve Romalıları öykünmek eden bir tarzda inşa edildi. Bu zamanda ek olarak kent devletlerinin yükselişi görüldü ve birçok kent muhteşem kamusal meydanlar ve saraylarla inşa edildi.

Barok süreci, çoğu zaman dini yahut politik mesajlar iletmek için kullanılan süslü ve acıklı tarzıyla karakterize edildi. Bunu izleyen Rokoko süreci, çoğu zaman hususi konutlar için kullanılan hafifçe ve keyifli tarzıyla karakterize edildi.

Endüstri Devrimi, yeni malzemeler ve teknolojilerin daha uzun ve daha kompleks binaların inşasına imkan vermesiyle mimaride yeni bir asır başlattı. 19. yüzyılın sonlarındaki Art Nouveau akımı akıcı çizgileri ve doğal formlarıyla karakterize edilirken, 20. yüzyılın başlarındaki Art Deco akımı geometrik yöntemleri ve yürekli renkleriyle karakterize edildi.

20. yüzyılda, daha işlevsel ve minimalist bir yaklaşım lehine geleneksel stilleri reddeden bir hareket olan Modernizm yükselişe geçti. Le Corbusier ve Mies van der Rohe benzer biçimde modernist mimarlar, Villa Savoye ve Seagram Binası da dahil olmak suretiyle 20. yüzyılın en ikonik binalarından kimilerini yarattı.

21. yüzyılda mimarlık, yeni teknolojiler ve malzemelerle tasavvur için yeni olasılıklar yaratarak gelişmeye devam ediyor. Mimarlar artık kendi kendini geçinmek ettiren binalar, dikey çiftlikler ve su altı şehirleri benzer biçimde projeler üstünde çalışıyor.

Okuyun  Yaratıcı Tuvaller UXUI Keşfinin SanatıYaratıcı tuvallerimizle UXUI tasarımının sınırsız olanaklarını keşfedin.

Mimari tasarımın zamanı büyüleyici bir tarihtir ve insan yaratıcılığının ve ustalığının bir kanıtıdır. En eski mağara resimlerinden çağdaş şehirlerin yükselen gökdelenlerine kadar, mimari daima insan topluluğunda yaşamsal bir rol oynamıştır.

Mimarlık Tasarımının Öğeleri

Mimari tasarımın unsurları bir binayı yahut öteki yapıyı meydana getiren temel bileşenlerdir. Bunlar şunları ihtiva eder:

  • Feza
  • Şekil
  • Stok
  • Fer
  • Doku
  • Renk
  • Ses
  • Koku
  • Tatmak

Bu öğeler muhtelif değişik etkisinde bırakır yaratmak için değişik şekillerde birleştirilebilir. Mesela, geniş, aleni bir alan ferahlık ve hürriyet hissi yaratabilirken, minik, kapalı bir alan içtenlik ve mahremiyet hissi yaratabilir. Fer ve renk kullanması da muhtelif değişik ruh halleri ve atmosferler yaratabilir.

Mimari tasarımın unsurları yalnız güzel bir bina yaratmakla alakalı değildir. Bununla birlikte onu kullanan insanoğlu için işlevsel, emin ve basit bir alan yaratmakla da ilgilidir. Mimarlar mimari tasarımın değişik unsurlarını anlayarak müşterilerinin ve kullanıcılarının gereksinimlerini karşılayan binalar yaratabilirler.

Yüzeyin Ötesinde: Mimari Tasarımda Anlam Katmanları

Yüzeyin Ötesinde: Mimari Tasarımda Anlam Katmanları, Juhani Pallasmaa’nın mimarlık ile insan duyuları arasındaki ilişkiyi inceleyen bir kitabıdır. Pallasmaa, mimarlığın yalnızca işlevsel bir nesneden daha fazlası bulunduğunu; bununla beraber anlam ve duygu iletebilen bir sanat eseri bulunduğunu savunur. Mimarlıkta dört anlam katmanı belirler: reel, simgesel, tektonik ve fenomenal.

Anlamın reel katmanı, iletişimin en temel seviyesidir. Binanın işlevine ve kullanım biçimine atıfta bulunur. Mesela, bir evin yaşanacak bir yer olarak reel bir anlamı vardır.

Anlamın simgesel katmanı daha soyuttur. Bir binanın fikirleri yahut değerleri temsil etme biçimine atıfta bulunur. Mesela, bir kilise Allah’nın enerjisini sembolize edecek halde tasarlanabilir.

Anlamın tektonik katmanı, bir binanın inşa edilme biçimini anlatım eder. İnşaatın malzemeleri, teknikleri ve ayrıntılarının tamamı anlam iletebilir. Mesela, taştan yapılma bir bina, ahşaptan yapılma bir binadan daha kalıcı ve istikrarlı olarak görülebilir.

Anlamın fenomenal katmanı en subjektif olanıdır. Bir binanın duyular tarafınca deneyimlenme biçimini anlatım eder. Bir binanın ışığı, sesi ve kokusu, tamamı onun anlamına katkıda bulunabilir.

Pallasmaa, mimariyi anlamada dört anlam katmanının da mühim bulunduğunu savunur. Mimarinin bütün duyuları harekete geçirecek ve hem şahsi bununla beraber evrensel bir halde anlamı iletecek halde tasarlanması gerektiğine inanır.

V. Mimari Tasavvur Türleri

Her biri kendine has özelliklere ve amaçlara haiz birçok değişik mimari tasavvur türü vardır. En yaygın mimari tasavvur türlerinden bazıları şunlardır:

Her mimari tasavvur türünün kendine has bir takım benzersiz zorluğu ve ihtiyaçı vardır. Mesela, mesken mimarisi işlevsel ve konforlu olmalı, ticari mimari ise bereketli ve davetkar olmalıdır. Endüstriyel mimari dayanıklı ve emin olmalı, kurumsal mimari ise emin ve davetkar olmalıdır. Dini mimari esin verici ve canlandırıcı olmalı, kültürel mimari ise düşündürücü ve eğitici olmalıdır. Peyzaj mimarisi güzel ve sürdürülebilir olmalı, sürdürülebilir mimari ise etraf dostu ve enerji tasarruflu olmalıdır.

Okuyun  Duyguları Tasarlamak İnsan Kalbine Dokunan Ürünler Nasıl Yaratılır

Muayyen bir proje için seçilen mimari tasavvur türü, müşterinin hususi gereksinimlerine ve ihtiyaçlarına bağlı olacaktır.

Mimarlık Tasavvur Dönemi

Mimari tasavvur dönemi, oldukca muhtelif paydaşları ve disiplinleri içeren kompleks ve yinelemeli bir süreçtir. Aşağıda ana hatları verilen bir takım temel aşamaya ayrılabilir.

  • Ön inceleme:Bu sıradüzen, müşterinin gereksinimleri, saha koşulları ve alakalı yönetmelikler de dahil olmak suretiyle proje ve bağlamı hakkındaki data toplamayı ihtiva eder.
  • Kavramsal tasavvur:Bu sıradüzen, proje için kavramsal bir tasavvur geliştirmeyi ihtiva eder; bu tasavvur çoğu zaman eskizler, modeller ve/yahut görselleştirmeler benzer biçimde sunulur.
  • Şematik tasavvur:Bu sıradüzen, kullanılacak malzemeler, yüzeyler ve sistemler hakkındaki daha spesifik bilgiler içeren, proje için daha detaylı bir tasavvur geliştirmeyi ihtiva eder.
  • Tasavvur geliştirme:Bu sıradüzen, tasarımın daha da iyileştirilmesini ve inşaata hazırlanmasını ihtiva eder; buna ayrıntılı çizimler, özellikler ve maliyet tahminleri de dahildir.
  • İnşaat belgeleri:Bu sıradüzen, müteahhit tarafınca projeyi inşa etmek için kullanılacak olan nihai inşaat belgelerinin hazırlanmasını ihtiva eder.
  • Yapı:Bu sıradüzen, çoğu zaman mimar tarafınca denetlenen projenin reel inşasını ihtiva eder.
  • İnşaat sonrası hizmetler:Bu sıradüzen, proje tamamlandıktan sonrasında müşteriye güvence emek harcamaları, bakım benzer biçimde hizmetlerin sağlanmasını ihtiva eder.

Mimari tasavvur dönemi, her inşaat projesinin eleştiri bir parçasıdır ve projenin başarıyla tamamlanmasını sağlamak için kabiliyetli ve deneyimli bir mimarın vazife alması şarttır.

Yüzeyin Ötesinde: Mimari Tasarımda Anlam Katmanları

VII. Mimarlık Tasavvur Yazılımı

Mimari tasavvur yazılımı, mimari tasarımları kurmak ve görselleştirmek için kullanılan bir tür bilgisayar yazılımıdır. Binaların hem 2B bununla beraber 3B modellerini kurmak için kullanılabilir ve ek olarak planlar, yükseklikler ve kesitler kurmak için de kullanılabilir. Mimari tasavvur yazılımı, mimarlar, iç tasarımcılar ve peyzaj mimarları tarafınca tasarımlarını kurmak için kullanılır.

Her biri kendine has kuvvetli ve cılız yönleri olan birçok değişik mimari tasavvur yazılımı türü mevcuttur. En popüler mimari tasavvur yazılım programlarından bazıları Autodesk AutoCAD, Revit ve SketchUp’tır.

Mimari tasavvur yazılımı, mimarlar ve tasarımcılar için kıymetli bir enstruman olabilir, zira daha doğru ve realist tasarımlar oluşturmalarına destek olabilir. Sadece mimari tasavvur yazılımının edinim ve uzmanlığın yerini tutmadığını belirtmek önemlidir. Mimarlar ve tasarımcılar tasavvur kararları alırken daima kendi yargılarını kullanmalı ve yalnızca mimari tasavvur yazılımına güvenmemelidirler.

Yüzeyin Ötesinde: Mimari Tasarımda Anlam Katmanları

Mimarlık Tasavvur İşleri

Mimarlık tasarımı, muhtelif kariyer fırsatları sunan yaratıcı ve sıkıntılı bir alandır. Mimarlar, gökdelenlerden evlere ve okullara kadar etrafımızda gördüğümüz binaları ve yapıları tasarlamakla mesuldür. Müşterilerle beraber emek harcayarak gereksinimlerini anlarlar ve hemen sonra bu gereksinimleri karşılayan ve bununla beraber güzel duyu açıdan hoş tasarımlar yaratırlar.

Mimarların matematik, bilim ve sanat hikayesinde kuvvetli bir anlayışa haiz olmaları icap eder. Ek olarak başkalarıyla iyi çalışabilmeleri ve fikirlerini etken bir halde iletebilmeleri icap eder.

Okuyun  Çağlar Boyunca İfade UXUI Tasarımının Evrimi

Mimari tasavvur işlerinin birçok değişik türü mevcuttur, bunlardan bazıları şunlardır:

  • Proje mimarları
  • İç mimarlar
  • Peyzaj mimarları
  • Kent plancıları
  • Zamanı yaratı korumacıları

Mimarlar çoğu zaman ofislerde çalışırlar, sadece inşaat projelerinde sahada da vakit geçirebilirler. Çoğu zaman tam zamanlı çalışırlar, sadece bazıları yarı zamanlı yahut özgür çalışabilir.

Mimarlar için yaklaşık senelik maaş 84.860 dolardır. Sadece maaşlar işin türüne, konuma ve mimarın deneyimine bağlı olarak değişebilir.

Mimarlık tasarımı, insanların hayatlarında ayrım yaratan güzel ve işlevsel mekanlar yaratma fırsatı sunan ödüllendirici bir kariyerdir.

IX. Mimarlık Tasavvur Trendleri

Yeni teknolojiler ve malzemeler ortaya çıktıkça ve camianın gereksinimleri değiştikçe mimari tasavvur trendleri devamlı olarak evrimleşmektedir. Günümüzde mimari tasarımdaki en dikkat cazibeli trendlerden bazıları şunlardır:

  • Sürdürülebilirlik
  • Ahenk sağlama kabiliyeti
  • Irtibat
  • Deneyimsel tasavvur
  • Teknolojik yenilik

Bu eğilimlerin her biri kendine has bir takım unsur tarafınca yönlendiriliyor ve hepsinin gelecekte inşa etme ve yaşama biçimimizi mühim seviyede etkileme potansiyeli var.

Sürdürülebilirlik, mimarlar için günümüzde mühim bir kaygı deposudur, zira binalarının çevresel tesirini azaltmanın yollarını ararlar. Bu, enerji açısından bereketli malzemeler kullanmak, yenilenebilir enerji kaynaklarını dahil etmek ve naturel çevreleriyle daha ahenkli binalar tasarlamak benzer biçimde muhtelif yollarla yapılabilir.

Uyarlanabilirlik, mimari tasarımda bir öteki mühim eğilimdir, zira binalar giderek daha çok sakinlerinin değişen gereksinimlerini karşılamaya yönelik çağrılıyor. Bu, elastik kat planları, hareketli duvarlar ve uyarlanabilir cepheler benzer biçimde özellikler vesilesiyle yapılabilir.

Irtibat, mimari tasarımda da giderek daha mühim hale geliyor, zira binalar giderek daha çok komünikasyon ve ortaklık merkezi olarak kullanılıyor. Bu, entegre teknoloji, paylaşımlı alanlar ve aleni hava toplanma alanları benzer biçimde özellikler vesilesiyle yapılabilir.

Deneyimsel tasavvur, yalnızca işlevsel alanlardan daha fazlası olan binalar yaratmaya odaklanan bir trenddir. Bu tarz şeyleri kullanan insanoğlu için unutulmaz ve entresan bir edinim yaratmak suretiyle tasarlanırlar. Bu, benzersiz mekansal düzenler, beklenmedik malzemeler ve etkileşimli öğeler benzer biçimde özellikler vesilesiyle yapılabilir.

Teknolojik yenilik, mimari tasavvur üstünde büyük bir etkiye haiz olan son bir trenddir. Yeni teknolojiler, mimarların her zamankinden daha bereketli, sürdürülebilir ve uyarlanabilir binalar yaratmasına imkan tanıyor. Buna 3D baskı, güneş enerjisi ve suni zeka benzer biçimde teknolojiler dahildir.

Bunlar, günümüzde mimari tasarımı şekillendiren trendlerden yalnız birkaçı. Dünya değişmeye devam ettikçe, binalarımızı tasarlama şeklimiz de değişecek.

S1: Mimari tasavvur nelerdir?

A1: Mimari tasavvur, bina ve öteki yapıları yaratma sanatı ve bilimidir. Kullanıcılarının gereksinimlerini karşılamaya yönelik binaların ve öteki yapıların planlanması, tasarlanması ve inşasını ihtiva eder.

S2: Mimari tasarımın unsurları nedir?

A2: Mimari tasarımın öğeleri biçim, mekan, yapı, fer ve malzemelerdir.

S3: Mimari tasarımın ilkeleri nedir?

A3: Mimari tasarımın ilkeleri ahenk, balans, nispet, vurgu ve ritmi ihtiva eder.

Ayaz Karadağ, dijital dünyaya olan ilgisi ve yazıya duyduğu tutku ile Kosefikri.com blogunu kurmuştur. Gelişen teknoloji, kişisel gelişim ve yaşam tarzı gibi alanlarda derinlemesine bilgi sahibi olan Ayaz, bu birikimlerini blogunda paylaşıp geniş bir okuyucu kitlesine ulaştırmayı hedeflemektedir. Hem bir yazar hem de içerik üreticisi olarak, okuyucularına değerli bilgiler sunarak onların hayatlarına dokunmayı amaçlayan Ayaz, blogunda her zaman kaliteli ve özgün içerikler üretmektedir.

  • Toplam 171 Yazı
  • Toplam 0 Yorum
Benzer Yazılar

Marka Yenilikleri Görsel İletişim Manzarayı Nasıl Yeniden Tanımlıyor

Desen 1 ay önce

İçindekilerII. Görsel komünikasyon nelerdir?III. Marka inovasyonunda görsel iletişimin önemiIV. Markanızı yenilemek için görsel iletişimi iyi mi kullanabilirsiniz?V. Marka inovasyonunda görsel komünikasyon örnekleriVI. Marka inovasyonunda görsel komünikasyon için en iyi uygulamalarVII. Görsel iletişimin etkinliği iyi mi ölçülür?Marka inovasyonunda görsel iletişimin zorluklarıIX. Marka inovasyonunda görsel iletişimin geleceği Marka Yenilikleri: Görsel İletişimin Manzarasını Şekillendirmek II. Görsel komünikasyon nelerdir? III. Marka inovasyonunda görsel iletişimin önemi IV. Markanızı yenilemek için görsel iletişimi iyi mi kullanabilirsiniz? V. Marka inovasyonunda görsel komünikasyon örnekleri VI. Marka inovasyonunda görsel komünikasyon için en iyi uygulamalar VII. Görsel iletişimin etkinliği iyi mi ölçülür? VIII. Marka inovasyonunda görsel iletişimin zorlukları IX. Marka inovasyonunda görsel iletişimin geleceği Sık Sorulan Sorular Antet Özellikler Marka İnovasyonu Yeni ve yenilikçi mamüller ve hizmetler yaratmak Mevcut ürün ve hizmetleri tekrar tasarlamak Yeni iş modelleri geliştirmek Yeni pazarlara girmek Ortaklıklar ve işbirlikleri oluşturmak Görsel İletişim Müşterilerle komünikasyon oluşturmak için görseller, videolar ve öteki görsel öğelerin kullanılması İlgi cazibeli […]

Yapısal Zevkler Dünyanın En Güzel Binalarının Turu

Desen 1 ay önce

İçindekilerII. Mimarlık TasarımıMimarlık Tasarımının ÖğeleriIV. Mimarlık Tasavvur İlkeleriV. Mimari Tasavvur TürleriVI. Mimarlık Tasavvur PeriyoduVII. Mimarlık Tasavvur YazılımıMimarlık Tasavvur İşleriIX. Mimarlık Tasavvur TrendleriŞekil Antet Yanıt Mimari tasavvur, binaları ve öteki yapıları tasarlama sanatı ve bilimidir. Kullanıcılarının gereksinimlerini karşılayan işlevsel, güzel duyu açıdan hoş ve sürdürülebilir alanların yaratılmasını ihtiva eder. Mimarlık Tasarımı Mimari tasarımın zamanı, en eski mağara evlerinden günümüzün çağdaş gökdelenlerine kadar binlerce yılı kapsar. Her son zamanların, son zamanların toplumsal, politik ve ekonomik koşullarını yansıtan kendine has bir mimari stili vardır. Mimarlık Tasarımının Öğeleri Mimari tasarımın unsurları, bir binayı yahut yapıyı gerçekleştiren temel bileşenlerdir. Bu unsurlar içinde biçim, mekan, fer, malzemeler ve yapı bulunur. Mimarlık Tasavvur İlkeleri Mimari tasavvur ilkeleri, mimarların işlevsel, güzel duyu açıdan hoş ve sürdürülebilir mekanlar yaratmasına destek olan yol gösterici ilkelerdir. Bu ilkeler içinde ahenk, nispet, balans, ritim ve vurgu yer alır. Mimari Tasavvur Türleri Her biri kendine has özelliklere haiz birçok değişik mimari tasavvur türü […]

Konseptten Tıklamaya Bir Oyun Tasarımcısının Etkileşimli Eğlence Yolculuğu

Desen 2 ay önce

İçindekilerII. Oyun TasarımıIII. Oyun Tasarımının ÖğeleriIV. Oyun Tasavvur PeriyoduV. Oyun Tasavvur İlkeleriVI. Oyun Tasavvur AraçlarıVII. Oyun Tasavvur İşleriOyun Tasavvur TrendleriIX. II. Oyun Tasarımı III. Oyun Tasarımının Öğeleri IV. Oyun Tasavvur Periyodu V. Oyun Tasavvur İlkeleri VI. Oyun Tasavvur Araçları VII. Oyun Tasavvur İşleri VIII. Oyun Tasavvur Trendleri IX. Mühim Sorular Antet Hususiyet Oyun Tasarımı – Oyun yaratma periyodu Etkileşimli Eğlence – Etkileşimli deneyimler yaratmak için değişen teknolojinin kullanması Video Oyunu Geliştirme – Video oyunları yaratma periyodu Oyun Teorisi – Oyunların ve kurallarının incelenmesi Oyun Emekleri – Oyunların bilimsel nitelikli emek vermesi II. Oyun Tasarımı Oyun tasarımının, insan medeniyetinin en eski günlerine kadar uzanan uzun ve varlıklı bir geçmişi vardır. En eski oyunlar basitti ve çoğu zaman sopalar yahut taşlar benzer biçimde fizyolojik nesneler içeriyordu. Uygarlık ilerledikçe oyunlar daha karmaşa hale geldi ve strateji, talih ve rekabet benzer biçimde unsurları bünyesine kattı. 19. yüzyılda, Endüstri Devrimi’nin yükselişi, oyun yaratmak için kullanılan […]

0 Yorum

Yorum Yaz

Rastgele