II. Japon Zen Resimleri
III. Japon Zen Resminin Özellikleri
IV. Japon Zen Resminde Kullanılan Malzemeler ve Teknikler
V. Meşhur Japon Zen Ressamları
VI. Zen Budizminin Japon Zen Resmindeki Görevi
VII. Japon Zen Resminin Batı Sanatı Üstündeki Tesiri
VIII. Japon Zen Resimlerini Nerede Görebilirsiniz?
IX. Japon Zen Resimleri Iyi mi Satın Alınır
Tipik Problemler
Japon Resim Sanatı | Sumi-e |
---|---|
Geleneksel bir Japon fotoğraf türü | Bir tür siyah mürekkep resmi |
Çin kökenli | Çin kökenli |
8. yüzyılda Japonya’ya tanıtıldı | 14. yüzyılda Japonya’ya tanıtıldı |
Bayağı çizgiler ve şekiller kullanımıyla karakterize edilir | Siyah mürekkep kullanması ve minimal fırça darbeleriyle karakterize edilir |
Manzaraları, çiçekleri, hayvanları ve öteki mevzuları tasvir etmek için kullanılır | Manzaraları, çiçekleri, hayvanları ve öteki mevzuları tasvir etmek için kullanılır |
II. Japon Zen Resimleri
Japon Zen resmi, Tang hanedanlığı (618-907) döneminde Çin’de ortaya çıkan bir mürekkep resmi biçimidir. 12. yüzyılda Zen Budist rahipler tarafınca Japonya’ya getirildi ve yakın zamanda ülkedeki en popüler sanat biçimlerinden biri halini aldı. Zen resimleri, sadelikleri, kendiliğindenlikleri ve tabiat ananın tinsel yönlerine vurgu yapmalarıyla karakterize edilir.
Erken devre Zen resimleri çoğu zaman Çin modellerine dayanıyordu, sadece 14. yüzyılda Japon sanatçılar kendi benzersiz stillerini geliştirdiler. Bu yoldam, yürekli, etkisinde bırakan fırça darbelerinin kullanması ve fer ve karanlığın etkileşimine vurgu yapmasıyla karakterize edilir. Zen resimleri çoğu zaman çiçekler, ağaçlar ve manzaralar şeklinde sıradan mevzuları tasvir eder, sadece çoğu zaman derin bir tinsel anlamla aşılanırlar.
En meşhur Japon Zen ressamlarından bazıları Sesshu Toyo (1420-1506), Hakuin Ekaku (1686-1768) ve Ryoko Hakuei’dir (1881-1962). Zen resmi, Japon sanatı ve kültürü üstünde derin bir etkiye haiz olmuştur ve günümüzde de popüler bir sanat formu olmaya devam etmektedir.
III. Japon Zen Resminin Özellikleri
Japon Zen resimleri sadelik, doğrudanlık ve organik malzemelerin kullanımıyla karakterize edilir. Çoğu zaman manzaraları, çiçekleri, hayvanları ve doğadan öteki nesneleri tasvir ederler. Fırça darbeleri çoğu zaman yürekli ve etkileyicidir ve renkler çoğu zaman nefes ve abartısızdır. Zen resimleri çoğu zaman bir rahatlık ve meditasyon duygusu uyandırmak için tasarlanmıştır.
Japon Zen resimlerinin en yaygın özelliklerinden bazıları şunlardır:
- Basitlik
- Doğrudanlık
- Naturel malzemelerin kullanması
- Kalınca fırça darbeleri
- Sönük renkler
- Refah
- Meditasyon
IV. Japon Zen Resminde Kullanılan Malzemeler ve Teknikler
Japon Zen resminde kullanılan malzemeler ve teknikler nispeten basittir. En mühim malzemeler mürekkep, kağıt ve fırçadır. Mürekkep çoğu zaman is yahut isten yapılır ve suyla karıştırılarak sıvı bir biçim oluşturulur. Kağıt çoğu zaman dut kabuğundan yapılır ve emici olan ve kolayca kırışmayan yahut yırtılmayan bir kağıt türü kullanmak önemlidir. Fırça çoğu zaman hayvan kılından yapılır ve yumuşak ve elastik bir fırça kullanmak önemlidir.
Japon Zen resminde kullanılan teknikler de nispeten basittir. En temel tekniğe “sumi-e” denir, bu da “mürekkep resmi” demektir. Sumi-e, yalnızca siyah mürekkep kullanılan bir tür fırça resmidir. Sanatçı, muhtelif değişik çizgiler ve şekiller kurmak için fırçayı kullanır ve gaye hem sıradan bununla beraber anlatım edici bir fotoğraf yaratmaktır.
Japon Zen resminde kullanılan öteki teknikler içinde “su mürekkebi resmi” anlamına gelen “suibokuga”, “edebiyat resmi” anlamına gelen “bunjinga” ve “kuş ve çiçek resmi” anlamına gelen “kacho-ga” yer alır. Suibokuga, muhtelif değişik efektler yaratmak için hem siyah mürekkep bununla beraber su kullanan bir fotoğraf türüdür. Bunjinga, Çin kaligrafisinden esinlenen bir fotoğraf türüdür ve çoğu zaman sıradan manzaralar yahut natürmortlar ihtiva eder. Kacho-ga, kuşları ve çiçekleri içeren bir fotoğraf türüdür ve çoğu zaman tabiat ananın güzelliğini anlatım etmek için kullanılır.
V. Meşhur Japon Zen Ressamları
Birçok meşhur Japon Zen ressamı vardır, bunlardan bazıları:
- Sesshū Tōyō (1420-1506)
- Şubun (1420-1506)
- Tohaku Hasegawa (1539-1610)
- Ryoan Teişo (1592-1673)
- Ike Tayga (1723-1776)
- Yōsai Kanō (1761-1828)
- Gakutei Okumura (1767-1843)
- Kano Tan’yū (1776-1844)
- Taikan Yokoyama (1868-1958)
- Sōtarō Yasui (1889-1959)
- Kyōzan Takamatsu (1908-2002)
Bu ressamlar, çoğu zaman sıradan, soyut formlar ve fer ve gölgenin etkileşimine odaklanan benzersiz ve etkisinde bırakan Zen fotoğraf stilleriyle tanınırlar. Emekleri hem Japon bununla beraber Batı sanatı üstünde etken olmuştur ve dünya çapındaki sanatseverler tarafınca beğenilmeye devam etmektedir.
VI. Zen Budizminin Japon Zen Resmindeki Görevi
Zen Budizmi, meditasyon ve direkt aydınlanma deneyimini vurgulayan bir Mahayana Budizm okuludur. MS 6. yüzyılda Çin’de ortaya çıkmış ve 12. yüzyılda Japonya’ya getirilmiştir. Zen Budizmi, Japon kültüründe derin bir etkiye haiz olmuştur ve Zen resmi de dahil olmak suretiyle Japon sanatının birçok yönüne yansımıştır.
Zen resmi, sadeliği, şimdiki ana odaklanması ve organik imgelerin kullanımıyla karakterize edilir. Zen ressamları çoğu zaman siyah mürekkep ve beyaz kağıt kullanır ve çoğu zaman çiçekler, ağaçlar ve manzaralar şeklinde sıradan mevzuları resmederler. Zen resminin amacı, mevzunun özünü birkaç fırça darbesiyle yakalamaktır.
Zen fotoğraf sanatı, dünyanın realist temsillerini yaratmakla alakalı değildir. Bunun yerine, sanatçının tinsel zihin durumunu anlatım etmekle ilgilidir. Zen ressamları, fotoğraf yapma eyleminin bir meditasyon biçimi olabileceğine ve sanatçıyı aydınlanmaya yaklaştırmaya destek olabileceğine inanırlar.
Zen fotoğraf sanatı, Sesshu Toyo, Hakuin Ekaku ve Kitao Shigemasa şeklinde birçok meşhur Japon sanatçı tarafınca uygulanmıştır. Zen resimleri Japonya’nın her yerindeki müzelerde ve tapınaklarda bulunabilir ve koleksiyoncular içinde da popülerdir.
VII. Japon Zen Resminin Batı Sanatı Üstündeki Tesiri
Japon Zen resminin Batı sanatı, bilhassa Empresyonizm ve Soyut Ekspresyonizm üstünde mühim bir tesiri olmuştur.
Izlenimci ressamlar, Zen fırça darbelerinin doğallığına ve akıcılığına, ek olarak atmosfer duygusu yaratmak için fer ve gölgenin kullanımına alaka duymuşlardır.
Soyut Ekspresyonist ressamlar, resimlerinde tinsel derinlik duygusu yaratmanın bir yolu olarak yorumladıkları Zen’in “boşluk” kavramından esinlenmişlerdir.
Japon Zen resminden etkilenen en meşhur Batılı sanatçılar içinde Claude Monet, Vincent van Gogh ve Jackson Pollock yer alır.
Monet, Zen resimlerinde fer ve gölgenin kullanımına bilhassa alaka duymuş ve kendi eserlerinde de benzer teknikleri sık sık kullanmıştır.
Van Gogh, Zen fırça darbelerinin anlatım gücüne alaka duymuş ve kendi resimlerinde de sık sık kalınca, jestsel fırça darbeleri kullanmıştır.
Pollock, Zen’in “boşluk” kavramından esinlenmişti ve resimlerinin çoğunu tuvale boya döküp damlatarak yaratmıştı.
Japon Zen resminin Batı sanatı üstündeki tesiri, 19. ve 20. yüzyılın en meşhur sanatçılarının çoğunun eserlerinde açıkça görülmektedir.
Bu tesir günümüze kadar sürmüş ve pek oldukça çağıl sanatçı hâlâ Zen resminin güzelliğine ve sadeliğine alaka duymaktadır.
Japon Zen Resimlerini Nerede Görebilirsiniz
Japon Zen resimlerini görebileceğiniz birçok yer var, hem Japonya’da bununla beraber dünyada. En meşhur Japon Zen fotoğraf koleksiyonlarından bazıları şu müzelerde bulunabilir:
- Japonya Tokyo’daki Milli Tabiat ve Bilim Müzesi
- Tokyo Metropolitan Teien Sanat Müzesi, Tokyo, Japonya
- Japonya Tokyo’daki Nezu Müzesi
- Güzel Sanatlar Müzesi, Boston, Massachusetts, ABD Birleşik Devletleri
- New York City, New York, ABD Birleşik Devletleri’ndeki Metropolitan Sanat Müzesi
- Cleveland Sanat Müzesi, Cleveland, Ohio, ABD Birleşik Devletleri
Bu müzelere ayrıca, Japon Zen resimlerini sergileyen birçok minik galeri ve sergi de bulunmaktadır. Japon Zen resimlerinin yaklaşan sergileri hakkındaki data edinmek için yukarıda listelenen müzelerin internet sayfalarını ziyaret edebilir yahut internette “Japon Zen resimleri” araması yapabilirsiniz.
Japon Zen resimlerini satın almanın birkaç değişik yolu vardır. Bu tarz şeyleri bir sanat galerisinden, çevrimiçi bir aleni artırma sitesinden yahut direkt bir Japon sanatçısından satın alabilirsiniz.
Bir sanat galerisinden Japon Zen tablosu satın alıyorsanız, tabloyu bizzat görme ve galeri sahibiyle tablonun gerçekliği ve kıymeti hakkındaki konferans fırsatınız olacak. Ek olarak tabloya iyi mi bakacağınız ve evinizde iyi mi sergileyeceğiniz hikayesinde öneriler alabileceksiniz.
Çevrimiçi bir aleni artırma sitesinden bir Japon Zen tablosu satın alıyorsanız, orijinallik ve kıymet hikayesinde daha dikkatli olmanız gerekecektir. Aleni artırma listesini dikkatlice okumalı ve tabloya öneri vermeden ilkin sanatçı hakkındaki inceleme yapmalısınız. Ek olarak, nakliye esnasında hasar yahut dolandırıcılık şeklinde çevrimiçi bir tablo satın almanın potansiyel risklerinin de bilincinde olmalısınız.
Direkt bir Japon sanatçısından bir Japon Zen tablosu satın alıyorsanız, tablo ve sanatçının periyodu hakkındaki daha çok data edinme fırsatınız olacak. Ek olarak, tabloyu bir sanat galerisinden yahut çevrimiçi bir aleni artırma sitesinden satın alıyor olsaydınız alacağınızdan daha iyi bir fiyat alabileceksiniz.
Japon Zen tablosu satın alırken dikkat etmeniz ihtiyaç duyulan birkaç ipucu:
- Sanatçı ve fotoğraf hakkındaki inceleme yapın.
- Öteki alıcılardan referans isteyin.
- Resimde herhangi bir hasar olup olmadığını dikkatlice inceleyin.
- Satıcıdan yazılı orijinallik garantisi alın.
- Elit bir sanatçının eseri için yüksek bir ücret ödemeye hazır olun.
Japon Zen tablosu satın almak ödüllendirici bir edinim olabilir, sadece araştırmanızı yapmanız ve potansiyel risklerin bilincinde olmanız önemlidir.
S: Japon Zen resmi nelerdir?
A: Japon Zen resmi, Çin’de ortaya çıkan ve 13. yüzyılda Japonya’ya getirilen bir mürekkep resmi türüdür. Bayağı, soyut seçimi ve realist detaylardan ziyade mevzunun özünü yakalamaya odaklanmasıyla karakterize edilir.
S: Japon Zen resminde kullanılan malzemeler ve teknikler nedir?
A: Japon Zen resminde kullanılan malzemeler çoğu zaman mürekkep, kağıt ve fırçadır. Fırça hayvan kılından yapılır ve resmi meydana getiren değişik vuruşları kurmak için kullanılır. Kağıt çoğu zaman ince ve emicidir ve resimde olumsuz alan kurmak için kullanılır.
S: Japon Zen resminin özellikleri nedir?
A: Japon Zen resminin özellikleri içinde sadelik, tecrit ve mevzunun özünü yakalamaya odaklanma yer alır. Zen resimleri çoğu zaman yürekli renkler, kuvvetli çizgiler ve sıradan şekiller kullanmalarıyla karakterize edilir. Ek olarak çoğu zaman tafsilat eksikliği ve resimdeki olumsuz alana odaklanmalarıyla karakterize edilirler.
0 Yorum